BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

Friday, April 9, 2010

My Baby Poncho


Hi.. Sudah beberapa hari saya miss entry.. Saya sedikit pre-occupied dengan projek terbaru saya. My Baby Poncho! (check out my blog: mybabyponcho.blogspot.com). Baby poncho adalah idea saya untuk membantu ibu-ibu yang menyusu badan berpandukan kepada pengalaman saya sendiri. Bagaimana saya dapat ilham? Di suatu pagi yang hening, tiba-tiba "ting!" terlintas idea itu di kepala saya. "Apa kata aku buat breastfeeding cover yang boleh digunakan di mana-mana dan kita tak malu nak guna?" Jadi, saya ke google.com dan google "breastfeeding cover". Rata-rata breastfeeding cover yang ada di market sekarang yang berbentuk macam apron. I want something different! Yang macam apron tu cuma cover depan badan kita aja. Bagaimana dengan bahagian belakang? Pengalaman saya, bila kita pakai baju yang ketat sikit, bahagian belakang baju pasti akan terangkat bila kita menyusukan anak kita. Suami saya selalu marah (dia memang paranoid sikit bab-bab ni), "tu belakang badan awak tu nampak!" Mula-mula saya nak buat macam vest, tapi kalau vest nak kena ada zipper. Nanti dah tambah kos. I want something simple, easy to wear, comfortable with no hassle. Saya terbayang poncho. Mmm, ok jugak kan kalau buat macam poncho. Jadi, saya pun mengerahkan (hehe!) suami saya drive saya ke kedai kain yang terdekat. My first idea was to use jersey material. Tapi kain jersey semua plain. Tak cantik. So, saya tengok cotton. Ok, tak tebal, tak panas, design cute. So, saya beli dua pasang dan cuba potong. Trial and error la kiranya. My first attempt tak menjadi. Nasib baik kain tak berapa mahal sangat. So, second attempt saya adalah buat kain dia lebar. Full coverage. Saya minta opinion suami saya. Praktikal. Saya test dengan anak saya, Aleeyah. Nampak ok. Dia selesa. Dia suka. So far ok. Macam mana nak cantikkan kain? Saya pun cuba cari ribbon yang boleh dijahit. Setelah dapat semuanya, saya pun ke kompleks PKNS untuk mencari tukang jahit yang boleh membantu saya menjahit "prototaip" yang pertama. Dan, the result: MY BABY PONCHO! Saya meneruskan percubaan dengan membeli 2 pasang kain lagi dan seterusnya membuat blog bagi produk saya: mybabyponcho.blogspot.com. Semalam officially saya launch blog saya dan memasukkanya ke Facebook. Harap-harap saya mendapat respon yang baik. Doakan saya ya!

2 comments:

Anonymous said...

Memang cute the baby poncho.
nanti akan cuba promote kat friends yg lain..

SP

Siti Shuhadah said...

terima kasih byk2 SP!